Artykuł
Działanie I - "5-dniowe warsztaty interdyscyplinarne 10 nauczycieli SOSW w Grecji realizowane wspólnie z nauczycielami greckimi"

W dniach 07-14.10.2022 r. uczestniczyliśmy w 5 – dniowych warsztatach w Grecji w ramach realizacji projektu: „Nauczanie interdyscyplinarne kluczem do sukcesu SOSW w Kołozębiu”. W trakcie pobytu za granicą skoncentrowaliśmy się na działaniach umożliwiających jak najbardziej efektywną realizację głównych założeń naszego przedsięwzięcia.
Podczas pierwszego dnia wizyty w szkole w Larisie mieliśmy okazję zapoznania się z działalnością szkoły partnerskiej a także zostaliśmy oprowadzeni po obiekcie szkolnym. Tego dnia czas upłynął nam na rozmowach związanych z funkcjonowaniem placówki oraz porównywaniem polskiego i greckiego systemu szkolnictwa.
Dalszym etapem naszej współpracy była obserwacja zajęć prowadzonych przez greckich partnerów. Dzięki tym działaniom nie tylko wzbogaciliśmy swój warsztat pracy o nowe metody nauczania oraz materiały dydaktyczne, ale także uzyskaliśmy cenne rady jak zastosować nauczanie interdyscyplinarne w praktyce szkolnej. Szczególnie interesująca okazała się dla nas lekcja robotyki, która powiązując treści z dziedziny informatyki, matematyki oraz fizyki ukazała nam liczne korzyści zastosowania nauczania interdyscyplinarnego w codziennej pracy z uczniem.
Nasz zachwyt wzbudziła także próba generalna szkolnej grupy teatralnej przygotowującej coroczny występ artystyczny dla wszystkich mieszkańców Larisy. Byliśmy świadkami inscenizacji mitów greckich, gdzie gra aktorska uczniów z łatwością łączyła ze sobą treści z zakresu historii, sztuki, muzyki oraz nowoczesnych technologii.
Miłą odskocznią od codziennych zajęć okazała się lekcja zorganizowana poza murami szkoły. Wspólnie z nauczycielami oraz młodzieżą szkolną udaliśmy się do parku miejskiego w Larisie, gdzie podziwialiśmy piękno tamtejszej przyrody. Czas zajęć upłynął nam na wspólnym śpiewaniu pieśni ludowych a także licznych rozmowach o historii regionu oraz kulturze greckiej. Zajęcia w parku umilił nam wspólny posiłek, który był okazją do bliższego poznania się i zacieśniania więzi.
Kolejny dzień naszych zmagań zaowocował wnikliwym przeanalizowaniem obowiązujących w naszych krajach podstaw programowych celem wyodrębnienia z nich treści możliwych do realizacji w nauczaniu interdyscyplinarnym. Ten etap działań przyczynił się do rozwoju naszych umiejętności miękkich, takich jak asertywność, współdziałanie w zespole oraz zdolność do współpracy w środowisku międzynarodowym.
Ostatnie wspólne działania miały formę warsztatów, podczas których wypracowaliśmy ogólny zarys konkretnych scenariuszy lekcji wdrażających nauczanie interdyscyplinarne, określając adresatów, metody i formy pracy oraz czas realizacji projektu. Podczas współpracy z bardziej doświadczonymi partnerami skoncentrowaliśmy się na konstruowaniu zadań interdyscyplinarnych oraz aspektach związanych z rozwojem kompetencji uczniów łączących rozumienie posiadanej wiedzy, umiejętności jej zastosowania oraz strategii radzenia sobie w różnorodnych, niejednokrotnie zupełnie nowych, sytuacjach.
Naszemu pobytowi w Grecji towarzyszył również bogaty program kulturowy mający na celu zapoznanie nas z historią i tradycjami kraju goszczącego.
English summary
On October 7-14, 2022, we participated in 5-day workshops in Greece as part of the project: "Interdisciplinary teaching is the key to the success of SOSW in Kołozębie". During our stay abroad, we focused on activities enabling the most effective implementation of the main assumptions of our project.
During the first day of our visit to the school in Larissa, we had the opportunity to learn about the activities of the partner school and were shown around the school facility. That day we spent time talking about the functioning of the facility and comparing the Polish and Greek education systems.
The next stage of our cooperation was the observation of classes conducted by Greek partners. Thanks to these activities, we not only enriched our work with new teaching methods and teaching materials, but also obtained valuable advice on how to apply interdisciplinary teaching in school practice. We found the robotics lesson particularly interesting, as it combined content from the fields of computer science, mathematics and physics, and showed us the numerous benefits of using interdisciplinary teaching in everyday work with students.
We were also delighted with the dress rehearsal of the school theater group preparing an annual artistic performance for all residents of Larissa. We witnessed the staging of Greek myths, where the students' acting easily combined content from history, art, music and modern technologies.
A lesson organized outside the school turned out to be a nice break from everyday activities. Together with teachers and school children, we went to the city park in Larissa, where we admired the beauty of the local nature. The class time was spent singing folk songs together and having numerous conversations about the history of the region and Greek culture. The activities in the park were made more enjoyable by a shared meal, which was an opportunity to get to know each other better and strengthen our bonds.
The next day of our struggle resulted in a thorough analysis of the core curricula in force in our countries in order to extract content that can be implemented in interdisciplinary teaching. This stage of activities contributed to the development of our soft skills, such as assertiveness, teamwork and the ability to cooperate in an international environment.
The last joint activities took the form of workshops, during which we developed a general outline of specific lesson plans implementing interdisciplinary teaching, specifying the addressees, methods and forms of work, as well as the project implementation time. During cooperation with more experienced partners, we focused on constructing interdisciplinary tasks and aspects related to the development of students' competences combining the understanding of knowledge, the ability to apply it and strategies for coping with various, often completely new, situations.
Our stay in Greece was also accompanied by a rich cultural program aimed at familiarizing us with the history and traditions of the host country.
Działanie II – Wspólna realizacja ćwiczeń i eksperymentów interdyscyplinarnych przez uczniów i nauczycieli polskich i greckich:





Działanie III – Spotkanie ewaluacyjno-promocyjne przedstawicieli partnerów w siedzibie wnioskodawcy
W dniach 18-22.03.2024 r. gościliśmy w ośrodku 5- osobową grupę przedstawicieli naszych zagranicznych partnerów. Głównym celem wizyty gości z Larissy była realizacja założeń opisanych w projekcie: „Nauczanie interdyscyplinarne kluczem do sukcesu SOSW w Kołozębiu”. W tym czasie nasza szkoła przybrała biało- niebieskie barwy a greckie oraz polskie flagi nadały uroczysty charakter wystrojowi naszej placówki.
W pierwszym dniu pobytu goście zostali zapoznani z działalnością oraz zapleczem naszego ośrodka. Uwagę zagranicznych partnerów przykuło nowoczesne wyposażenie klas lekcyjnych oraz w pełni zmodernizowana infrastruktura placówki. Dzień ten, był okazją do podzielenia się wrażeniami z dwóch lat poświęconych na realizację projektu oraz do przeanalizowania zdobytych umiejętności i poszerzonych kompetencji.
Drugi dzień wizyty naszych kooperantów w Polsce upłynął na spotkaniu ewaluacyjno- promocyjnym zorganizowanym w zaprzyjaźnionej z nami placówce. Podczas tego spotkania Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kołozębiu pani Agnieszka Ciosek przedstawiła rezultaty naszego projektu dyrektorom szkół z regionu Delegatury Kuratorium Oświaty w Tczewie. W trakcie swojego wystąpienia, przygotowanego w formie prezentacji multimedialnej, pani Agnieszka Ciosek wykazała liczne korzyści, które przyniosła nam realizacja założeń projektu. Wzmiankowana prezentacja wywarła ogromne wrażenie na wszystkich uczestnikach oraz spotkała się z dużym uznaniem zgromadzonych. W tym dniu zostały poruszone także aspekty związane z rozpowszechnianiem idei współpracy międzynarodowej a niejednokrotnie biorąca udział w programach Erasmus+ pani Agnieszka Ciosek dzieliła się ze zgromadzonymi swoim doświadczeniem w pisaniu wniosków oraz pracach nad dokumentacją ewaluacyjną projektów.
Kolejny dzień wizyty gości w naszym ośrodku upłynął na zorganizowaniu Dnia Erasmusa. Przedsięwzięcie to miało na celu promocję naszych działań, nie tylko w środowisku oświatowym, ale także w środowisku lokalnym. Dzień Erasmusa zorganizowany w naszej szkole po raz pierwszy, od początku przyświecał idei naszego projektu, ponieważ zrealizowany został metodą interdyscyplinarnego projektu, w którym nauczyciele z obu szkół oraz nasi uczniowie wykazali w praktyce umiejętności zdobyte podczas wspólnych działań. Organizacja tego przedsięwzięcia stworzyła nam okazję do unaocznienia zaproszonym gościom wypracowanych przez nas rezultatów oraz pokazała liczne korzyści przystąpienia naszych placówek do programu. Słowa uznania zebrała wystawa prac uczniów sporządzonych w grafice cyfrowej. Wiele wspomnień i wzruszeń przysporzyła nam prezentacja multimedialna podsumowująca pobyt naszych uczniów za granicą a inscenizacja była wspaniałą okazją do wspólnej zabawy. Całość tego wydarzenia umiliła nam degustacja potraw greckich, przygotowanych przez naszych uczniów oraz nauczycieli z Larissy, a także wspólna nauka tańca Zorby.
Następnie odbyło się spotkanie ewaluacyjne zorganizowane w naszym ośrodku, podczas którego wspólnie z naszymi zagranicznymi partnerami przeanalizowaliśmy ankiety ewaluacyjne, wywiady z osobami odpowiedzialnymi za realizacje projektu oraz dokumenty źródłowe celem określenia stopnia realizacji założeń naszego przedsięwzięcia. Dzień ten zaowocował rzetelną autoewaluacją projektu oraz wyodrębnieniem mocnych i słabych stron naszych dotychczasowych działań.
W ostatnim dniu naszych wspólnych zmagań skoncentrowaliśmy się na kryterium trwałości naszego projektu. Przeanalizowaliśmy efekty projektu w dłuższym horyzoncie czasowym oraz wypracowaliśmy dalsze działania mające na celu wdrożenie uzyskanych przez nas efektów w codzienną pracę wszystkich instytucji partnerskich. Wykazaliśmy wpływ osiągniętych przez nas celów na przyszłe funkcjonowanie naszych placówek. Dzień ten okazał się wspaniałą okazją do rozmów o bieżących trendach w edukacji oraz do wypracowania bazy zagadnień przyszłych wspólnych działań.
Pobyt naszych greckich partnerów uświetnił bogaty program kulturowy, który pomógł obcokrajowcom zrozumieć historię i tradycje naszego kraju. Zachwyceni pięknem Gdańska oraz zdumieni architekturą zamku w Malborku, z pełnym bagażem wrażeń i doświadczeń Grecy, opuścili nasz kraj.
English summary
On March 18-22, 2024, we hosted a 5-person group of representatives of our foreign partners at the center. The main goal of the visit of the guests from Larissa was to implement the assumptions described in the project: "Interdisciplinary teaching is the key to the success of SOSW in Kołozębie." At that time, our school took on white and blue colors, and Greek and Polish flags gave a festive character to the decor of our facility. On the first day of their stay, the guests were introduced to the activities and facilities of our center. The attention of foreign partners was attracted by the modern equipment of classrooms and the fully modernized infrastructure of the facility. This day was an opportunity to share impressions from the two years devoted to the project and to analyze the acquired skills and expanded competences. The second day of our partners' visit to Poland was spent at an evaluation and promotional meeting organized at a facility we are friends with. During this meeting, the Director of the Special Educational Center in Kołozębie, Mrs. Agnieszka Ciosek, presented the results of our project to school principals from the region of the Delegation of the Education Board in Tczew. During her speech, prepared in the form of a multimedia presentation, Mrs. Agnieszka Ciosek demonstrated numerous benefits that the implementation of the project's assumptions brought us. The above-mentioned presentation made a great impression on all participants and was highly appreciated by the audience. On this day, aspects related to the dissemination of the idea of international cooperation were also discussed, and Mrs. Agnieszka Ciosek, who has often participated in Erasmus+ programs, shared her experience in writing applications and working on project evaluation documentation with the participants. The next day of the guests' visit to our center was spent organizing the Erasmus Day. This project was aimed at promoting our activities, not only in the educational environment, but also in the local environment. The Erasmus Day organized in our school for the first time was guided by the idea of our project from the very beginning, because it was implemented using an interdisciplinary project in which teachers from both schools and our students demonstrated in practice the skills acquired during joint activities. Organizing this event gave us the opportunity to present our results to invited guests and showed the numerous benefits of joining our institutions in the program. The exhibition of students' works made in digital graphics received words of appreciation. The multimedia presentation summarizing our students' stay abroad brought us many memories and emotions, and the performance was a great opportunity to have fun together. The whole event was made more enjoyable by tasting Greek dishes prepared by our students and teachers from Larissa, as well as learning Zorba's dance together. Then, an evaluation meeting was held at our center, during which, together with our foreign partners, we analyzed evaluation surveys, interviews with people responsible for the project and source documents in order to determine the degree of implementation of the assumptions of our project. This day resulted in a reliable self-evaluation of the project and the identification of the strengths and weaknesses of our activities so far. On the last day of our joint struggles, we focused on the criterion of durability of our project. We analyzed the effects of the project in a longer time horizon and developed further actions aimed at implementing the results we achieved in the everyday work of all partner institutions. We have demonstrated the impact of the goals we have achieved on the future operation of our facilities. This day turned out to be a great opportunity to talk about current trends in education and to develop a database of issues for future joint activities. The stay of our Greek partners was honored by a rich cultural program that helped foreigners understand the history and traditions of our country. Delighted with the beauty of Gdańsk and amazed by the architecture of the castle in Malbork, the Greeks left our country with full baggage of impressions and experiences.






